خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/04/13 - 16:25
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
طغیانی:

مرکز مبادله ارز و طلا نتوانست ثبات ارزی لازم را ایجاد کند

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است متاسفانه مرکز مبادله ارز و طلا نتوانست ثبات ارزی لازم را ایجاد کند.

طغیانی

مهدی طغیانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به عملکرد بازار مبادله ارز و طلا و اهداف تعیین شده این بازار جهت کاهش نرخ ارز اظهار کرد: متاسفانه مرکز مبادله ارز و طلا نتوانست ثبات ارزی لازم را ایجاد کند.

نماینده مردم «اصفهان» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ ارز مرکز مبادله به عنوان نرخ ارز نیمایی شناخته می‌شود،  ادامه داد: ارز ترجیحی ما  ۲۸۵۰۰ تومان و همچنین ارز نیمایی ما ارزی بود که مرکز مبادله طلا و ارز آن را تعیین می‌کرد تا زمانی که نگاه دولت و بانکی مرکزی مداخله در سقف نرخ ارز است عملاً نمی‌تواند نقش موثر خود را در این بازار ایفا کند.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به موجب این رویکردها رفته رفته معاملات پشت سامانه و کم اظهاری‌ها رخ داد بنابراین کسب و کارها به هر نحوی که بتوانند پشت این کار نیامده و اگر هم تحت فشار باشند، محصول خود را صادر نمی‌کنند.

طغیانی در ادامه با اشاره به گزارش سه ماهه اخیر گمرک استان اصفهان اظهار کرد: در گزارش مذکور گفته شده که صادرات محصولات فولادی ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است که باید گفت این مسئله نتیجه سیاست‌های ارزی موجود است چرا که صادرکنندگان به واسطه این سیاست‌ها انگیزه‌ای برای صادرات ندارند و همواره تلاش دارند محصولات خود را در بازار داخل به فروش برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی ما نرخ ارز را جوری تثبیت می‌کنیم که صادر کننده باید ارز خود را ارزان‌تر از بازار داخل صادر کند، دیگر دلیلی برای صادرات صادرکننده شکل نمی گیرد و صادر کننده سعی می‌کند محصولات خود را در بازار داخل به فروش برساند. بنابراین این سیاست، سیاستی نیست که بتواند ثبات ارزی بیافریند./

پایان پیام

  • کد خبر : 380259
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار